Det var dags för årets höstresa i mitt grabbgäng (eh..gubbgäng 😉 ) från Oslo, där många av oss har hållit ihop i 50 år! Planen var att vi skulle mötas för en helg i Köpenhamn, men jag lyckades övertala dem att komma till Karlskrona i stället. I tillägg till skönt häng hemma och några besök på stadens caféer och pubar, ville jag arrangera en aktivitet som de sent kom till att glömma – RIB!
Jag hade bestämt mig för att vi skulle åka RIB-båt till Utklippan. Väl på plats kunde vi kolla på sälarna och kanske fixa lunch på murikan. En riktigt oförglömlig upplevelse som jag haft glädjen och förmånen att vara med om tidigare. Innan helgen hade vi haft höststormar som hette duga och när vännerna kom, så blåste det fortfarande häftigt. Jag pratade därför med Patrik på Saltstänk som kör turerna, och vi kom snabbt fram till att Utklippan var uteslutet i denna vinden. Men att åka ut var inga problem, så vi kom överens om en timmes runda där vi kunde hålla oss inomskärs för det mesta.
Lördagen kom och vi mötte upp utanför Scandic Karlskrona, där Saltstänk har sina två båtar. Båtförare Vegard (norrman!) och utkiken Patrik höll en säkerhetsgenomgång på land. Därefter provade vi ut och tog på oss överlevnadsdräkter, flytvästar och skyddsglasögon. Sedan var det bara att hitta platserna i båten. Denna största RIB-båten har plats för 12 passagerare. Vi var 7 (vår 8:e man i gänget kom överens med båtföraren om att stå över pga en nylig ryggoperation).
Nu tuffade vi försiktigt ut Borgmästarfjärden, och det märktes direkt att det blåste hårt. Men det är bara början. När vi kommer ut av Saltösund tilltar vinden och vågorna går högt. 2 x 350 hästkrafter kickar in och vi flyger framåt. I mer än 30 knop hoppar vi på vågorna och på flera platser lämnar propellrarna vattnet helt. Vilken adrenalinkick! Gubbarna tjoar och skattar högt, medan vi håller hårt i stöder framför oss.
Snart är vi ute vid inloppet till Karlskrona och gör ett första stopp vid Kungsholms Fort. Vegar håller en kort historielektion och berättar om fortet som byggdes för att försvara staden, tillsammans med Drottningskärs Kastell, som är nästa stopp. Därifrån går det i full speed hela vägen ut till Gåsefjärden och platsen där den sovjetiska ubåten U137 gick på grund 1981. Vegar berättar om incidenten som satte Karlskrona på världskartan i 11 dagar.
Kolla gärna in våra vykort och posters på temat U137 (Whiskey on the rocks)
Han tar oss längre ut och följer de vita enslinjerna tillbaka till Torumskär för att visa hur felnavigeringen kunde gått till. Det är ny och spännande information för mina vänner och alla tycker detta är ”kjempekule” saker. Nu är det dags att dra sig hemåt, och båten sätter full fart igen medan den hoppar på våg efter våg. På plottern kan vi följa båtens farled, och vissa ställen är det extremt ”lite vatten”, som Vegar säger. Kartan visar att båten måste följa en skrämmande smal farled, för att undvika stenar och skär, och vissa platser svänger vi nästan 90 grader i hög fart. Så häftigt!
Vi hinner med lite sightseeing på hemvägen, kollar in flotta villor i strandkanten och imponeras av befästningstornet God natt. Så bär det i toppfart förbi Gamla Varvet med Repslagarbanan, innan vi snart är tillbaka i Saltösund och avstigning vid bryggan. Gänget är lyriska och tackar hjärtligt för turen medan vi tar oss ur flytvästar och dräkter. Vi avslutar äventyret med varm soppa och en öl på ”Vin & vänner”, där vi summerar turen och kollar våra bilder.